2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. stela50
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Удивително е колко много хора не знаят на коя улица живеят. Имам предвид, че не знаят нищо за името на собствената си улица, на която са родени и прекарали целия си съзнателен (или несъзнателен) живот. Аз понеже съм си любопитен, много обичам в чужд град да питам хората какво означава името на улицата, където се намира хотела, офиса или на което там местенце съм попаднал. В повечето случаи срещам неразбиращи погледи.. Така, де, какво ги интересува хората на кого е кръстена някаква си улица, да не говорим пък защо? Ами нали все някакво име трябва да има, за да кажем къде да кара таксито? Пък и кой знае кой я е кръстил така, аз ли трябва да го мисля?
Ако обаче някога попаднете в Бургас на улица "Иван Богоров" и ви е интересно все пак на кого е кръстена улицата, сега ще ви разкажа. Защото аз там съм роден и съм израсал, и съм водил съзнателен (надявам се) живот, та съм се постарал да знам на коя улица живея.
Доктор Иван Богоров е роден през 1818 г. (а не 1820, както пише Уикито:)) и е една изключително интересна и динамична възрожденска личност, на която най-подхожда думичката "първи". Вероятно най-известен е с това, че издава първия български печатен вестник "Български орел" (1846 г. в Лайпциг) и на практика е първият български редактор. Това обаче е само малка част от историята му.
Иван Богоров се смята за първия български енциклопедист, владее 6 чужди езика, учил литература, химия, завършил медицина в Париж, занимавал се е с преподаване, журналистика, езикознание, фолклор, история, география, икономика, финанси (той е основателят на първото фалирало българско акционерно дружество:)), дори има и горчив опит в дипломацията, за което ще стане дума по-късно.
През 1840 г. той отпечатва и размножава литографията на българския царски герб от сборника на Христофор Жефарович от 1741 г. Разпространява го за възбуждане на националното самосъзнание и точно тази литография става основата на първия български герб след Освобождението.
През 1844 г. Иван Богоров издава първата граматика на българския език. Въобще през целия си живот е бил радетел за нов, чист, граматически и семантично издържан български език, като се е противопоставял остро на турски, европейски и особено руски заемки. Вероятно сте чували за "драсни-пални-клечица"? :) Това е останало като подигравка за усилията на Богоров в измислянето на чисто български думи, но историята не е точно такава.
Всъщност той само в един свой разказ употребява изразът "драсни-пални", вместо думичката "кибрит", но това е достатъчно за неговите противници и поклоници на чуждиците веднага след Освобождението да го разпънат на кръста на подигравките. А иначе Д-р Богоров е смятал за уместно вместо "кибрит", да се употребява "паливо", "огниво" или "огънче". Все си мисля, че от него е родена познатата на всеки пушач фраза: "Извинете, имате ли огънче?".
От друга страна Иван Богоров измисля много от чисто българските думи, които се употребяват сега - "часовник", "дъждобран", "чакалня", "книжнина", "дейност" и десетки други. Най-голямото му постижение е да наложи също измислената от него дума "вестник" като замяна на русизма "газета", употребяван от Раковски, Каравелов, Ботев и т.н.
През 1851 г. Иван Богоров написва и издава първата "География" на България. Залавя се сам да я разпространява, но без особен успех, докато не преподава по нея на учениците си в Шумен, които изумяват с познанията си училишното настоятелство. Това е единствената учебна география на България чак до освобождението ни. На скитнишката душа на доктора обаче и това не стига, та през 1866 г. написва, а през 1868 г. в Букурещ издава първият български пътепис: "Няколко дена разходка по българските места". До Вазов и Алеко има още дълго време да мине..
Друг интересен момент - макар да е завършил медицина, Богоров не е практикувал официално професията си, освен като военен лекар-доброволец в Сръбско-турската война. Той обаче има и принос в българската медицина с издадената през 1875 г. книга "Селски лекар", в която смесва традиционни похвати с народна медицина с идеята тази книжка да бъде наръчник за лечение в домашни и полеви условия. Христо Ботев обаче го осмива и нарича "шарлатанин" и така трудът на Богоров е забравен, за да бъде оценен години по-късно.
Много неща още могат да се добавят към заслугите на народния будител Иван Богоров, но не мога да подмина най-романтичното - знаете ли кой пръв е превел Даниел Дефо на български език? Още през 1849 г. в Цариград е отпечатана книжката "Чудосиите на Робенсина Крусо, побългарени от И. Андреов Богоров"..
Наскоро във Фейсбук някой пусна нещо много вдъхновяващо - дали във Франция беше, дали в Люксембург, но на табелите с имената на улиците са започнали да слагат и кратък списък със заслугите на личността, на която е наречена улицата. Ако ми се удаде възможност да поставя такава табела на моята улица, щях да напиша само: "Д-р Иван Богоров (1818-1892) - авантюристът, който доведе Робинзон Крузо в България".. толкова..
И накрая - този същият човек е измислил изразът: "След дъжд качулка..". Но това не бих го написал на табелата, защото историята е по-скоро тъжна и жалка..
По време на Парижкия конгрес след края на Кримската война, Иван Богоров учи медицина във френската столица. Там той става свидетел на това, как 8-членна делегация на влашките първенци обсажда с подкупи делегатите на Великите сили, за да лобират за отстъпки в полза на румънците. Да напомним, че на Парижкия конгрес от 1856 г. Великобритания, Франция и Италия курират мирния договор между Русия и Османската империя и решават въпросите за самоуправлението на Влахия и Молдова.
Заразени от примера на румънците, Богоров и още няколко будни български емигранти пращат молба до Евлоги и Христо Георгиеви в Букурещ, да им изпратят 1000 жълтици за подкуп на френските депутати, за да бъде разгледан и въпросът за положението на българите в Османската империя. Отговор обаче не получават и тяхната молба да се обърне внимание на българското население не успява да се вмъкне в дневния ред на конгреса.
Това разказва Богоров в кратките си автобиографични записки. Не крие разочарованието си от тази авантюра, но добавя, че още по-голямо било разочарованието му години по-късно, когато в разговор със секретаря на братя Георгиеви разбрал, че писмото било получено , но не му било отговорено, защото искали прекалено много пари..
Години по-късно, по време на Освободителната война, Иван Богоров е преводач на руските войски и подписването на Сан-Стефанския мирен договор го заварва в Пловдив. Велика била радостта на българите, че старото им царство се връща в границите от времето на Иван Асен II, но траяла кратко. Скоро се разчуло, че английската флота е блокирала Мраморно море и че в Берлин ще има конгрес, където ще се решава наново съдбата на българската независимост.
От официалната история знаем, че Берлинският конгрес разкъсва новосъздадената българска независимост на 5 зависими от Великите сили части. Също така знаем, че освен Русия и Турция, освен "великите" Англия, Франция, Германия и Австро-Унгария, там неофициално са присътвали представители на Гърция, Румъния, Сърбия и Черна гора, които са търсели всяческа възможност да защитят националните си претенции. Българин обаче не е присъствал.
В неофициалната история Иван Богоров разказва, че щом чул за Берлин, имайки на ум спомените си от Парижкия конгрес, той се срещнал с Йоаким Груев и го помолил да ходатайства пред пловдивските големци да се съберат пари за път и да изпратят 2-3 души видни българи в Берлин, за да търсят начин да говорят на конгреса. Груев му отвърнал, че вече е говорено по този въпрос и никой пари не иска да дава.
Щом се подписал обаче Берлинския договор и се разбрало, че Пловдив остава в Источна Румелия под властта на султана, на следващия ден пари се намерили и 2-ма души хукнали към Берлин. След като там не намерили никого от международните емисари, те обиколили де що има европейски столици, но навсякъде чукали на залостени врата. И - както пише Богоров - "най-сетне се завърнали също така, както и отишли, защото кога превали дъжда, качулка не е потребна"..
Ето така се е родил разговорният израз: "След дъжд качулка..". Чудя се само колцина от съвременните български политици знаят тази история.. Опа, обещах, че политиката няма да я засягаме.
Та, значи, това е моята улица. А вашата?
Костадин Костадинов: "Възраждане&qu...
Ако има заплаха за нашата сигурност, тов...