Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
28.09.2007 18:22 -
Халтав* ли е моряшкият възел?
Автор: svetlo
Категория: Регионални
Прочетен: 4469 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 28.09.2007 20:28
Прочетен: 4469 Коментари: 5 Гласове:
0
Последна промяна: 28.09.2007 20:28
Темата е за новооткрития паметник на загиналите моряци в Бургас, който представлява монумент на стилизиран моряшки възел, но първо да ви разкажа малко за възлите.
Т.н. "моряшки възел" или "прав морски възел" е особена сплетка на две въжета, която освен че е красива и често използвана, има и друга особеност. Повечето възли, като популярните "швартови" и "рибарска наметка", са ценни защото при опън се затягат, а при отпускане са лесни за развързване. Правият възел обаче е "куче марка" - и при опън и при отпускане се затяга, така че се използва за трайно свързване на въжета. Майсторите моряци и рибари си имат чалъми за връзване и отвързване, но стига толкова.
Сега по въпроса за паметниците. След като в навечерието на миналите избори Йоан Костадинов имаше нужда от оправяне на поразклатения си имидж и направи много за бургаските градинки (това последното не е ирония), сега пък се захвана с паметници. Само за седмица успя да открие Паметник на поета Христо Фотев, Паметник на моряка и Паметник на загиналите бургаски войници в различните войни. Това е прекрасно - тези паметници си бяха нужни и сме закъснели доста с тяхното изграждане, няма спор за вписването им в градската среда, но...
Всъщност имам три "НО"-та по строежа на моряшкия паметник, които и аз като опонентите на кмета мога да му задам в открито писмо. Всичко по-долу написано съм го видял с очите си и ми е направило впечатление, като на обикновен гражданин:
1. Защо монтирането на осветителните тела започна половин час след края на церемонията по откриване на паметника?
Беше много смешно, всъщност:) През цялото време на церемонията, изпълнителите на осветлението криеха микробусите и скелетата си в околните алеи, а когато се увериха, че официалните лица са заминали, плъзнаха като мравки да монтират крушки, тримери, предпазители, глобуси на стърчащите метални тръби от върха на паметника та чак до края на Моста. Не знам дали са успели да светнат преди падането на мрака - аз не останах до тогава.
Смешно беше, че и на официалните снимки по бургаските ежедневници "обезглавените" лампи си личат.
Нямаше да се заяждам за това, че фирмата изпълнител не си е свършила работата в срок -т.е. до откриването на паметника,- ако кмета не беше представил в предварителното интервю обновяването на осветлението на "композицията Мостика-Паметник на моряка" като вече свършена работа.
2. Защо мозаечните стъпала са "полуизтъркани"?
Тук няма начин да не навляза още малко в строителната тематика. Ако се разходите по "котвата" - новоизграденото стълбище от моста към паметника,- ще ви направи впечатление, че стъпалата са гладки, а площадките - "назъбени". И двете са изпълнени от мозайка - смес от камъчета с циментов разтвор и добавки. Това е направено с умисъл - грубата нетъркана мозайка няма да ви позволи да се подхлъзнете по мократа площадка, а търканата мозайка повишава дълготрайността и здравината на стъпалата. До тук добре, но защо и с просто око се вижда, че стъпалата само са тръкнати отгоре, колкото да не е без хич, което нито ни пази от подхлъзване, нито повишава здравината им?
Единият възможен отговор е, че фирмата и тук не е успяла да завърши работата си в срок и ще доизтърка стъпалата след откриването на паметника. Но днес се разходих нататък и не видях никакви работници със шлайф-машини.
Вторият възможен отговор някак неприятно ми чука в главата - разликата в парите за труд, механизация и печалба при груба и шлайфана мозайка е 3 пъти...
3. Защо стените на стълбището са изпълнени с неподходящи материали?
Пак се разходете от моста към паметника и докоснете с длан изкуственото подобие на зид, боядисано в светла охра. Не искам да ви отегчавам отново със строителни технологии, но съм сигурен, че покритието е нетрайно и неиздържливо на атмосферни условия.
Хващам бас с който искате от вас, че след есенните дъждове тези стени ще придобият грозен белезникаво-жълтеникаво-кафяв десен със шарки на зебра, а след пролетното затопляне на идната година ще се напукат и изронят. Баса не е виртуален - слагам каса бира срещу първия бургазлия, който се включи!!!:)
Ако се бях заровил да търся още кусури, сигурно щях да напиша поне 30 "НО"-та, но ми писна да гледам глупости.
Та моряшкият възел , възвеличил се гордо на баира над моста, не може да бъде халтав. Но изпълнението му май ще излезе халтава работа. Дано само да не започне полека да си ходи надолу към морето - защото от половин милион лева, изхарчени за паметника, голямата част била за укрепването на склона...
* Мислех си, че думичката "халтав" е жаргонна и щях да ви я обяснявам, но после я открих и в Тълковния речник. Там добре е разяснено и значението на "халтав възел", и на "халтава работа":)
Т.н. "моряшки възел" или "прав морски възел" е особена сплетка на две въжета, която освен че е красива и често използвана, има и друга особеност. Повечето възли, като популярните "швартови" и "рибарска наметка", са ценни защото при опън се затягат, а при отпускане са лесни за развързване. Правият възел обаче е "куче марка" - и при опън и при отпускане се затяга, така че се използва за трайно свързване на въжета. Майсторите моряци и рибари си имат чалъми за връзване и отвързване, но стига толкова.
Сега по въпроса за паметниците. След като в навечерието на миналите избори Йоан Костадинов имаше нужда от оправяне на поразклатения си имидж и направи много за бургаските градинки (това последното не е ирония), сега пък се захвана с паметници. Само за седмица успя да открие Паметник на поета Христо Фотев, Паметник на моряка и Паметник на загиналите бургаски войници в различните войни. Това е прекрасно - тези паметници си бяха нужни и сме закъснели доста с тяхното изграждане, няма спор за вписването им в градската среда, но...
Всъщност имам три "НО"-та по строежа на моряшкия паметник, които и аз като опонентите на кмета мога да му задам в открито писмо. Всичко по-долу написано съм го видял с очите си и ми е направило впечатление, като на обикновен гражданин:
1. Защо монтирането на осветителните тела започна половин час след края на церемонията по откриване на паметника?
Беше много смешно, всъщност:) През цялото време на церемонията, изпълнителите на осветлението криеха микробусите и скелетата си в околните алеи, а когато се увериха, че официалните лица са заминали, плъзнаха като мравки да монтират крушки, тримери, предпазители, глобуси на стърчащите метални тръби от върха на паметника та чак до края на Моста. Не знам дали са успели да светнат преди падането на мрака - аз не останах до тогава.
Смешно беше, че и на официалните снимки по бургаските ежедневници "обезглавените" лампи си личат.
Нямаше да се заяждам за това, че фирмата изпълнител не си е свършила работата в срок -т.е. до откриването на паметника,- ако кмета не беше представил в предварителното интервю обновяването на осветлението на "композицията Мостика-Паметник на моряка" като вече свършена работа.
2. Защо мозаечните стъпала са "полуизтъркани"?
Тук няма начин да не навляза още малко в строителната тематика. Ако се разходите по "котвата" - новоизграденото стълбище от моста към паметника,- ще ви направи впечатление, че стъпалата са гладки, а площадките - "назъбени". И двете са изпълнени от мозайка - смес от камъчета с циментов разтвор и добавки. Това е направено с умисъл - грубата нетъркана мозайка няма да ви позволи да се подхлъзнете по мократа площадка, а търканата мозайка повишава дълготрайността и здравината на стъпалата. До тук добре, но защо и с просто око се вижда, че стъпалата само са тръкнати отгоре, колкото да не е без хич, което нито ни пази от подхлъзване, нито повишава здравината им?
Единият възможен отговор е, че фирмата и тук не е успяла да завърши работата си в срок и ще доизтърка стъпалата след откриването на паметника. Но днес се разходих нататък и не видях никакви работници със шлайф-машини.
Вторият възможен отговор някак неприятно ми чука в главата - разликата в парите за труд, механизация и печалба при груба и шлайфана мозайка е 3 пъти...
3. Защо стените на стълбището са изпълнени с неподходящи материали?
Пак се разходете от моста към паметника и докоснете с длан изкуственото подобие на зид, боядисано в светла охра. Не искам да ви отегчавам отново със строителни технологии, но съм сигурен, че покритието е нетрайно и неиздържливо на атмосферни условия.
Хващам бас с който искате от вас, че след есенните дъждове тези стени ще придобият грозен белезникаво-жълтеникаво-кафяв десен със шарки на зебра, а след пролетното затопляне на идната година ще се напукат и изронят. Баса не е виртуален - слагам каса бира срещу първия бургазлия, който се включи!!!:)
Ако се бях заровил да търся още кусури, сигурно щях да напиша поне 30 "НО"-та, но ми писна да гледам глупости.
Та моряшкият възел , възвеличил се гордо на баира над моста, не може да бъде халтав. Но изпълнението му май ще излезе халтава работа. Дано само да не започне полека да си ходи надолу към морето - защото от половин милион лева, изхарчени за паметника, голямата част била за укрепването на склона...
* Мислех си, че думичката "халтав" е жаргонна и щях да ви я обяснявам, но после я открих и в Тълковния речник. Там добре е разяснено и значението на "халтав възел", и на "халтава работа":)
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
анонимен -
за възлите
30.09.2007 17:18
30.09.2007 17:18
бате, да те питам нещо - аз от литературата, която съм изчел, а и от разговори с хора, които имат бая опит на море, никъде не съм видял или чул 'моряшкият възел' да значи 'прав възел'.
Защото 'моряшкият възел' значи едно и това е т.нар. "булин възел", както го наричат пещерняци, катерачи и други висящи 'твари':)
Моряшкият възел служи на човек да се завърже сам, когато е паднал зад борда и му е хвърлено въже. Връзва се и развръзва много лесно - с една ръка.
Преполагам бъркаш понятията - "морски възел" и "моряшки Възел". Морският възел е събирателно на всички възли (това ми е личното мнение и сум 99, 999999...% сигурен, че съм прав); Моряшкият възел е това, което ти казах.
Но прав и моряшки възел са две коренно различни неща.
чакам коментари и ще съм мноого радостен ако успееш да ме убедиш в противното.
чао и пиши на ogny0 ат mail.bg
Не търся да се заяждам, искам да науча колкото се може повече неща,които не знам - просто въжетата са ми хоби
цитирайЗащото 'моряшкият възел' значи едно и това е т.нар. "булин възел", както го наричат пещерняци, катерачи и други висящи 'твари':)
Моряшкият възел служи на човек да се завърже сам, когато е паднал зад борда и му е хвърлено въже. Връзва се и развръзва много лесно - с една ръка.
Преполагам бъркаш понятията - "морски възел" и "моряшки Възел". Морският възел е събирателно на всички възли (това ми е личното мнение и сум 99, 999999...% сигурен, че съм прав); Моряшкият възел е това, което ти казах.
Но прав и моряшки възел са две коренно различни неща.
чакам коментари и ще съм мноого радостен ако успееш да ме убедиш в противното.
чао и пиши на ogny0 ат mail.bg
Не търся да се заяждам, искам да науча колкото се може повече неща,които не знам - просто въжетата са ми хоби
Но нека да отговоря и тук нещо.
Паметника е стилизиран "прав морски възел", което според мен е правилното наименование. Затова съм подчертал в текста "така наречения "моряшки възел"", защото и според мен сухоземните го наричат неправилно.
Но така е влязло в речника и на журналистите, и на останалия народ.
цитирайПаметника е стилизиран "прав морски възел", което според мен е правилното наименование. Затова съм подчертал в текста "така наречения "моряшки възел"", защото и според мен сухоземните го наричат неправилно.
Но така е влязло в речника и на журналистите, и на останалия народ.
3.
анонимен -
истината
18.11.2007 00:13
18.11.2007 00:13
За двата месеца от съществуването на паметника за първи път виждам коментар и то на половина съществен. Изпълнението на строителната фирма е геройство за краткото време,което и бе наложено, изядено от предишната,некадърна,изгонена фирма.Поради останалия много кратък срок има някои забележки по облицовката и са това съм съгласен. А възелът е такъв какъвто трябва да е-моряшки, символизирайки моряка като връзка между нашия бряг, морето и света. Целият комплекс го потвърждава и е замислен като такава среща: човек-море.Отделно е и укрепващ свлачището.
цитирай, г-н анонимен.
Аз не оспорвам художествената идея и обществената значимост на паметника никъде. А самия факт, че Вие признавате, че една некадърна фирма е била изгонена (съответно предварително приета за изпълнител), потвърждава моята теза, че възелът е халтав.
цитирайАз не оспорвам художествената идея и обществената значимост на паметника никъде. А самия факт, че Вие признавате, че една некадърна фирма е била изгонена (съответно предварително приета за изпълнител), потвърждава моята теза, че възелът е халтав.
5.
анонимен -
без коментар
18.11.2007 23:45
18.11.2007 23:45
цялата ни държава е халтава.Щом са гонили някой за некадърност-това е напредък.
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 2335